De plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt voor de invoering van tol op alle Duitse wegen zijn in strijd met het Europese recht.
Dat stelt de Wetenschappelijke Dienst van de Duitse Bondsdag.
In een 23 pagina’s tellend rapport komen de juristen van de Wetenschappelijke Dienst tot de conclusie dat het huidige concept voor de invoering van tol in Duitsland in meerdere opzichten ‘discriminatie van burgers binnen de Europese Unie is’.
Het rapport is het resultaat van een juridisch onderzoek dat in opdracht van SPD-afgevaardigde Johannes Fechner is uitgevoerd.
Infrastructuur bekostigen
De Duitse verkeersminister wil op alle Duitse wegen een tolvignet verplicht stellen ter bekostiging van verbeteringen van de infrastructuur. De heffing gaat voor alle wegen gelden, dus niet alleen voor de Duitse snelwegen.
De opbrengsten moeten ten laste van buitenlandse automobilisten komen, want Duitsers worden via hun wegenbelasting gecompenseerd. Die koppeling is volgens de juristen van de Wetenschappelijke Dienst tegen het EU-recht.
Prijsstructuur tolvignetten
Ook de geplande prijsstructuur van de tolvignetten zou niet in overeenstemming zijn met het EU-recht. De vignetten voor Duitse automobilisten zouden rekening houden met leeftijd, milieubelasting en motorinhoud en de vignetten voor buitenlanders zouden dat niet doen.
Buitenlandse automobilisten met een benzineauto zouden altijd 103,04 euro betalen, een Duitser met een VW Polo 1.2 TSI slechts 24 euro. En daarvoor krijgt die dan ook nog compensatie via de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot bekritiseren de juristen het feit dat bijvoorbeeld buitenlandse koeriersdiensten financieel zwaarder worden belast dan Duitse en dat zou tegen het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de EU zijn, omdat het Duitsers bevoordeeld.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl